5/14/2008

34. Αφιέρωμα: Μάνος Χατζιδάκις


Αφιέρωμα:
Μάνος Χατζιδάκις


Παρουσιάζονται παρακάτω αποσπάσματα από το συγγραφικό έργο του Μάνου Χατζιδάκι (1925-1994) με τίτλο: «Μυθολογία και Μυθολογία Δεύτερη». Τα λόγια για το έργο του μεγάλου μουσικοσυνθέτη περιττεύουν. Σας αφήνω στην απόλαυση, αφού πρώτα παραθέσω δύο αποφθέγματα του μεγάλου δημιουργού που βρίσκω εξαιρετικά ενδιαφέροντα και τα οποία με εκφράζουν αρκετά.


Ο,ΤΙ ΕΧΩ ΙΕΡΟ

Να περιφρονώ τις συνήθειες των πολλών, τη λογική του κράτους και την «ηθική» των συγγενών μου. Να αγαπώ με πάθος τους κυνηγημένους, τους ανορθόδοξους και τους αναθεωρητές.

Η ΕΛΛΑΔΑ ΠΟΤΕ ΔΕΝ ΠΕΘΑΙΝΕΙ

Πάντα μ' απασχολούσε το γνωστό εμβατήριο όσες φορές τ' άκουγα. Έλεγα μέσα μου, τι άραγες εννοεί; [...] Σκέφτηκα, σαν κάτι να φωτίστηκε μέσα μου, εφόσον η Ελλάδα δεν πεθαίνει ποτέ, πάει να πει πως και ποτέ δεν θα αναστηθεί.

Μάνος Χατζιδάκις



ΜΑΝΟΣ ΧΑΤΖΙΔΑΚΙΣ

ΜΥΘΟΛΟΓΙΑ
ΚΑΙ
ΜΥΘΟΛΟΓΙΑ ΔΕΥΤΕΡΗ



ΥΓΡΑΣΙΑ
[1]

Έφυγε
Σκίζοντας τ’ όνειρο στα δυό
Τραγουδιστά
Μαζί του πήρε δυό παιδιά
Να του μαζεύουνε πουλιά
Κι απόμειναν οι στεριανοί
Στοιχειά του Χάροντα
Αστροπελέκι και λυγμός
Στου κοριτσιού τα μάτια
Κ’ εγώ
Πιστός στή μνήμη του
Για να θρηνήσω τ’ άγουρα
Κρυφομιλήματά του.


ΙΔΙΩΤΙΚΗ ΣΤΙΓΜΗ

-ιεροσυλία

Ένας παπάς
Από τ’ αντικρινό παράθυρο
Κοιτάζει που κοιμάμαι
Θέλει να διαπιστώσει
Που έχω τα χέρια μου
Πάνω ή κάτω από το προσκεφάλι

-παρανομία

Ένας αστυνόμος
Από τ’ αντικρινό παράθυρο
Μ’ επιμονή παρατηρεί τον ύπνο μου
Θέλει να διαπιστώσει
Αν γέρνω αριστερά ή δεξιά

-μαθητεία

Ένα παιδί
Από τ’ αντικρινό παράθυρο
Με βλέπει μ’ απορία που κοιμάμαι
Θέλει να διαπιστώσει
Αν είμαι δράκος γιά Θεός ή ένα πουλί που τραγουδά περίεργα τραγούδια

-αποτέλεσμα

Εγώ μέσ’ απ’ τον ύπνο μου
Τους βλέπω και χαμογελώ
Γιατί ο παπάς δεν μ’ ανεγνώρισε πως είμαι
Ο Χριστός
Κι έχω τα χέρια μου στο στήθος
Σταυρωμένα
Γιατί ο αστυνόμος δε γνωρίζει
Πως ειδικά γι’ αυτόν
Είμαι αξιωματικός
Και το παιδί
Ούτε καν μπόρεσε να φανταστεί πως είμαι
Ο ποιητής


ΛΑΤΡΕΥΤΙΚΟ

Λατρεύω την αγάπη
γιατί με κάνει να σκέφτομαι.

Λατρεύω τη σκέψη
γιατί με οδηγεί στην πράξη.

Λατρεύω την πράξη
γιατί με κάνει ελεύθερο
να σκέφτομαι και ν’ αγαπώ.


ΙΣΧΥΡΗ ΘΕΛΗΣΗ

Κανείς
δεν μπορεί να σταματήσει
τη μοναχική μου
πορεία
προς τα ενδότερα
κι ανεξερεύνητα βάθη
του κορμιού
Σου.


ΣΧΕΔΟΝ ΠΑΙΔΙΑ

Νέοι,
σχεδόν παιδιά
δι’ ολίγα χρήματα
προσφέρουν Μύθους
χρήσεως ιδιωτικής
που όμως δεν συντηρούνται
γραπτώς είτε
προφορικώς
δια να ενσωματωθούν
εις τές ευγενικές του έθνους
παραδόσεις.



ΠΕΡΙΠΤΕΡΟΝ ΑΓΑΠΗΣ

3.

(διάλογος)

ΕΝΑΣ ΜΙΚΡΟΣ
Δωσ’ μου μιά καραμέλα

ΕΚΕΙΝΟΣ
Λεμονιού;

Ο ΜΙΚΡΟΣ
Όχι, κανέλα...

ΕΚΕΙΝΟΣ
Πάρε την τελευταία,

Ο ΤΣΑΓΚΑΡΗΣ
Σ’ τα ετοίμασα.

ΕΚΕΙΝΟΣ
Πονάν τα πόδια μου,
ακόμα πιό πολύ όταν τρέχω
ή όταν παίζω,

Ο ΤΣΑΓΚΑΡΗΣ
Σε λίγο θα σου τα στείλω
Να τα φορέσεις.

ΕΚΕΙΝΟΣ
Σ’ ευχαριστώ.
Θα τα φορέσω αμέσως.

ΜΙΑ ΓΕΙΤΟΝΙΣΣΑ
Καλέ τί θα φορέσεις;

ΕΚΕΙΝΟΣ
Τα παπούτσια μου,

Η ΓΕΙΤΟΝΙΣΣΑ
Και τώρα τί φοράς;

ΕΚΕΙΝΟΣ
Είμαι ξυπόλυτος.

Η ΓΕΙΤΟΝΙΣΣΑ
Χριστέ και Παναγιά!

ΦΩΝΗ ΑΠΟ ΑΠΕΝΑΝΤΙ
Πανάγαθεεε...

ΕΚΕΙΝΟΣ
Λέγε, σ’ ακούω

ΦΩΝΗ ΑΠΟ ΑΠΕΝΑΝΤΙ
Ρίχνε ματιές στο μαγαζί
πάω να πιώ.

ΕΚΕΙΝΟΣ
Καλά, θά ’χω το νου μου.

Ο ΣΤΡΑΤΗΓΟΣ
Δώσ’ μου την Εσπερία, τον Νόμο και την Ηχώ.

ΕΚΕΙΝΟΣ
Ορίστε στρατηγέ,
Ευχαριστώ

Ο ΣΤΡΑΤΗΓΟΣ
Παιδί μου,
φρόντισε νά ’σαι φιλήσυχος
φιλομαθείς...

ΕΚΕΙΝΟΣ
Προσπαθώ στρατηγέ,

Ο ΣΤΡΑΤΗΓΟΣ
Τί θα πεί «προσπαθώ»,
Ο φ ε ί λ ε ι ς !

ΜΙΑ ΓΥΝΑΙΚΑ
Τί σου οφείλω από χτές;

ΕΚΕΙΝΟΣ
Δέκα δραχμές για τις κλωστές,

Η ΓΥΝΑΙΚΑ
Δώσ’ μου κι άλλες κλωστές
άσπρες γαλάζιες χρυσαφιές,

ΕΚΕΙΝΟΣ
Πρόσεχε μήν μπλεχτείς...

Η ΓΥΝΑΙΚΑ
Θα πλέξω μόνο
μην ανησυχείς.

ΠΕΡΑΣΤΙΚΟΣ ΣΥΜΜΑΘΗΤΗΣ
Συνήρθες από χτές που κέρδισε ο ΠΑΟ;

ΕΚΕΙΝΟΣ
Θα δείς μεθαύριο όταν σαν σίφουνας
θα παίξει ο ΦΑΡΑΩ...

ΠΕΡΑΣΤΙΚΟΣ ΣΥΜΜΑΘΗΤΗΣ
Είσαι τρελός, δεν σε παρεξηγώ.
Ακούς εκεί, ο ΦΑΡΑΩ...

Ο ΜΑΝΑΒΗΣ
Πανάγαθε, ρίχνε καμιά ματιά
και στο δικό μου μαγαζί,

ΕΚΕΙΝΟΣ
Κι αν θέλει ο κόσμος βύσσινα
να φάει απ’ το πανέρι;

Ο ΜΑΝΑΒΗΣ
Δώσ’ του λουλούδια και πρασιές,
Απ’ τα κρυφά σου μέρη...

ΕΓΩ
(Πάω να πώ τί θέλω, μα εκείνος ξέρει, χαμογελά και με περίσσια προσοχή μήπως κάνείς τον βλέπει από τριγύρω, μαζί με τα τσιγάρα μου περνά στο χέρι κι ένα διπλωμένο χαρτί από μαθητικό τετράδιο. Καθώς απομακρύνομαι, διαβάζω.)

Θα σε συναντήσω στόν Ζυγό.
Είμαι Π α ρ θ έ ν ο ς !


9.

(η πρώτη συνάντηση)

Τον είδα
Μου μίλησε, του μίλησα
Και είναι βέβαιον
Πως ό,τι συνέβη μεταξύ μας
Υπήρξεν κέραιον, ακραίον
Και ωραίον


ΑΝΑΣΚΑΦΕΣ ΣΤΟΝ ΖΥΓΟ

[...]
ΙΙ.

Πηγή γνώσης κάποτε ξεπήδησε απ’ τη γη σε χώρα αραβική. Όμως κανείς δεν έτρεξε να πιει και να επωφεληθεί. Κι αυτή, για εκδίκηση, έγινε πετρέλαιο.


[...]
VI.

Η αληθινή τέχνη είναι σαν τον Θεό. Περιέχει και σένα αλλά και τον εχθρό σου.


[...]
VIII.

Όταν κοιτάς μια γυναίκα σ’ εξαφανίζει. Όταν κοιτάς έν’ αγόρι σ’ ανακαλύπτει.


ΙΧ.

Ποιος είναι αλήθεια ο πιο μεγάλος πειρασμός; Ο γιός του γείτονα που τον λένε Αριστογείτονα.


Χ.

Όποιος χαϊδεύει το πέος του δεν πάει να πει πως κατ’ ανάγκην αυνανίζεται. Μπορεί και να σκέφτεται. Αλλά, κι όποιος πάλι χαϊδεύει το πέος του δεν σημαίνει πως σκέφτεται. Μπορεί και μάλλον, αυνανίζεται.



«Μυθολογία και Μυθολογία Δεύτερη»
Συγγραφέας: Μάνος Χατζιδάκις
Εκδόσεις: ΑΓΡΑ
ISBN: 978-960-325-711-0
Αρ. σελίδων: 165


—ΤΕΛΟΣ—


Όποιος θέλει, μπορεί να αφήσει το σχόλιό του· με σεβασμό στον εαυτό του και στον συνάνθρωπό του. Σας ευχαριστώ που διαβάσατε το κείμενό μου.

Τάδε έφη,
© Ναυτίλος Του Διαδικτύου (Περικλής Π.)

Σύνδεσμοι: (ανοίγουν σε νέο παράθυρο)
Μάνος Χατζιδάκις - Βικιπαίδεια
http://www.hadjidakis.gr/

2 σχόλια:

revqueer είπε...

εξαιρετικό αφιέρωμα σ' έναν εξαιρετικό άνθρωπο. μάλλον δυσεύρετα τα συγκεκριμένα κείμενα, ευχαριστούμε που μπήκες στο κόπο να τ' ανεβάσεις και να τα μοιραστείς.

Ναυτίλος είπε...

Revqueer:

Παρακαλώ φίλε μου. Χαίρομαι που τ’ απόλαυσες όπως τ’ απόλαυσα κι εγώ.

:-)